Geen account? Meld je hier aan..

Wachtwoord vergeten? Reset je wachtwoord.

Regeladvertenties

Veel uitgevers zitten op goud, alleen... ze weten het niet

Niet lang geleden hadden veel kranten en tijdschriften een rubriek met kleine advertenties. 'Zoekertjes' of 'Mini's' werden ze genoemd.
Ideaal voor de individuele kleine adverteerder: voor de verhuur van een vakantiehuisje, de aanbieder van een cursus of training. Maar ook voor de regelmatige, vaak grotere adverteerder, zoals reisorganisaties of financiële instellingen.

Zekerheid adverteerder

Zo'n adverteerder wist: een blad voor jonge ouders, daar bereik je jonge ouders mee, een tijdschrift over ponies bereik je honderd procent ponyliefhebbers.
Je plaatste je advertentie dus in het medium wat paste bij je product of dienst, dus in de juiste context.

En ook de lezers vonden het een interessante rubriek, velen zagen het als redactionele content. Bovendien leverde zo'n pagina met kleine advertenties voor een uitgever vaak meer op dan een paginagrote advertentie.

Toen kwam Google Adwords

En niet te vergeten het adverteren op sociale media. In enkele jaren tijd verschoof de kleine advertentie vrijwel geheel naar online.
Met third party cookies of tracking cookies kon een profiel van elke internetbezoeker samengesteld worden. Dat leek ideaal, je vinkte als adverteerder aan, aan welk (bezoekers-) profiel je je advertentie wilde tonen.

Voor een uitgever zat er anders weinig op dan Google ads of advertenties via een advertentieplatform op de eigen website te tonen. Verdiende je tenminste nog iets aan de kleine advertenties. Alleen: het waren niet meer jouw advertenties, jouw omzet.

De slinger slaat nu weer terug

Het begon al met de opkomst van adblockers. Vervolgens gingen Apple's Safari en Mozilla's Firefox standaard de third-party cookie blokkeren. En nu Google aankondigt dat zij ook in 2022 de tracking-cookie gaan schrappen is de mediabranche in rep en roer.

Bijna elke grote mediapartij, van de New York Times, Washington Post, tot de STER, DPG Media, iedereen probeert nu een oplossing te bedenken voor dit probleem.
En oh ironie: één van de belangrijkste oplossingen die men heeft gevonden is het contextueel adverteren. Advertenties worden niet meer gekoppeld aan gedragsdata van bezoekers, maar aan de context van een medium.

Dus ben je uitgever?

Van een blog, tijdschrift, krant, nieuwsbrief of website met een eigen signatuur? Waarmee je een trouw en specifiek publiek bereikt? 
Dan zit je dus op goud.

Haal terug die adverteerder, laat je printpagina's weer vollopen met intrigerende kleine advertenties. En pak meteen de online advertenties erbij voor je website en nieuwsbrief.

- - - - - - - - - - - - - - - -
Regeladvertenties.nl
advertenties voor en door jouw lezers

Een lastig 'probleem' voor veel media...zo maak je er een USP van